Övningar för att motverka falsk ischias

En av de saker som jag får hjälp med av min naprapat är att rätta till min höft som emellanåt blir sned -vilket resulterar i att ett ben blir längre än det andra.  I slutet av förra året besökte jag även en sjukgymnast (då höften aldrig verkade vilja stanna kvar i ”rätt läge”) där jag fick göra olika styrkeövningar för att se vad orsaken till min sneda höft kunde vara. Och orsaken vi ganska snabbt kom fram till var att jag var starkare i höger höft än i vänster och starkare i vänster sätesmuskel än i höger.

En av de saker som jag får hjälp med av min naprapat är att rätta till min höft som emellanåt blir sned -vilket resulterar i att ett ben blir längre än det andra.  I slutet av förra året besökte jag även en sjukgymnast (då höften aldrig verkade vilja stanna kvar i ”rätt läge”) där jag fick göra olika styrkeövningar för att se vad orsaken till min sneda höft kunde vara. Och orsaken vi ganska snabbt kom fram till var att jag var starkare i höger höft än i vänster och starkare i vänster sätesmuskel än i höger. Ett utförligt träningsprogram fick jag med mig hem, med fokus på att stärka upp mina svagheter och få en jämnare styrka på båda sidor, och det är ett program som jag fortfarande tränar efter några dagar i veckan.

För ett par veckor sedan var jag på ett besök hos min naprapat för att kolla hur höften såg ut. Den var sned, men inte alls lika sned som den varit innan (3 cm), så jag hoppas att det är ett steg i rätt riktning. Att träningsövningarna som jag gör kommer hjälpa mig få en jämn belastning till slut.

Att just höften är sned är inget som jag känner av. Men på grund av att den är sned så kan jag få problem med andra saker. Falsk ischias till exempel. Längst ned i ländryggen och genom rumpan på höger sida hugger det till ibland när jag suttit länge, eller när jag är ute och går i nedförsbackar. Och är höften sned tillräckligt länge så orsakar det även låsningar i ryggen som gör att jag blir mer stel.


Här är några superbra övningar som både underhåller min rörlighet i ryggen och som gör att jag slipper huggen nere i ländryggen.


Vi hörs snart igen! Kram från Kajsa

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras