Vardagsmotion

Mellan Vasaloppet och femmilen spände jag fast en dragsele på hunden (Balto) och ställde mig själv på längdskidorna för en skidtur, för första gången i år. Det var inte samma solsken idag som igår, men ack så härligt!

Mellan Vasaloppet och femmilen spände jag fast en dragsele på hunden (Balto) och ställde mig själv på längdskidorna för en skidtur, för första gången i år. Det var inte samma solsken idag som igår, men ack så härligt!

Med stappliga ben gav jag mig uppöver skogen, med Balto som draglok. Det kändes först väldigt ovant då jag inte åkt längdskidor på nästan två år (tror jag) och det var lika längesedan som Balto drog mig på skidorna. Men det behövdes inte många tiotal meter förrän vi synkade ihop oss. Balto fick upp en bra fart så att jag kunde staka mig upp för uppförsbackarna, och när det blev plant behövde jag bara stå och parera skidorna medan han skötte farten. Det ska jag definitivt se till att hinna med fler gånger innan snön försvinner -bra motion för både mig och hunden!


Våra kroppar är byggda för att röra på sig. Vi behöver rörelse under hela dagen, inte bara en timme tre dagar i veckan då vi kanske går på gymmet. Sitter vi ner hela dagen förutom den där timmen som vi tillbringar på gymmet så blir det inte så mycket träning ändå om man ser på det i det långa loppet. Fysiskt aktivitet gör att blodcirkulationen ökar, det kan motverka depression, vi minskar risken för att få hjärt- och kärlsjukdomar, vi minskar risken för att få benbrott vid ett fall, vår koncentrationsförmåga kan förbättras, och det här är bara några saker som påverkas, listan kan göras mycket längre.

Det behövs egentligen inte mycket för att uppnå dessa effekter. Du behöver inte börja träna på gym flera dagar i veckan. Det kan räcka med att du ändrar på några av dina dagliga rutiner (så att du får din puls att stiga då och då).

  • Ta trapporna istället för hissen
  • Ta en promenad på lunchen
  • Stå vid skrivbordet på jobbet (eller hemma) i stället för att sitta
  • Gå till jobbet i stället för att ta bilen
  • Lägg fjärrkontrollen bredvid tv:n så att du måste kliva upp varje gång du vill byta kanal
  • Delta i barnens pulkaåkning istället för att bara titta på
  • Ställ bilen längst bort på parkeringen då du ska på mataffären så du får bära matkassarna lite längre.
 
Du kan säkert komma på ännu fler saker som man kan hitta på för att få en mer fysiskt aktiv vardag. All form av rörelse påverkar vår hälsa positivt!
 
Vi hörs snart igen! Kram från Kajsa

 

 


Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras